Jak poradzić sobie ze stresem w sytuacji zagrożenia koronawirusem?

KORONAWIRUS

JAK PORADZIĆ SOBIE ZE STRESEM?

 

Coraz więcej trafia do nas informacji o zagrożeniach koronawirusem. Ludzie reagują na te wiadomości na dwa sposoby:
• Lekceważenie sytuacji związanej z korona wirusem vs. podejście zdroworozsądkowe.
• Reakcja stresowa.
Nie należy lekceważyć problemu, gdyż znaleźliśmy się w niecodziennej sytuacji i bagatelizowanie problemu nie pomoże ani jednostce, ani całemu społeczeństwu. Jednak ograniczenia należy wprowadzać z rozsądkiem.

 

Pamiętajmy, że stres może wpływać na nas na dwa sposoby:
Pozytywnie np. mobilizująco, pomagając w działaniu;
Negatywnie np. uniemożliwiając wykonanie jakiejkolwiek czynności.

 

Lęk w dużej mierze związany jest z brakiem poczucia kontroli, a także z nową nieznaną sytuacją. Na sytuacje stresowe tzw. stresory jesteśmy i będziemy narażeni przez całe życie. Nie mamy zupełnej kontroli nad tym, czy zdążymy na czas, bo np. na drodze był wypadek. Jednak to od nas zależy w jaki sposób reagujemy na różne sytuacje. Jeśli mamy zaburzenia lękowe, to możemy reagować dużym niepokojem, lękiem a nawet paniką. Wtedy jest nam trudno skupić się na rozwiązaniu problemu, ponieważ nasz organizm musi walczyć o przetrwanie w tym stanie silnych emocji, w którym się znaleźliśmy.

 

Jak możemy sobie pomóc?
• Pomagajmy sobie świadomym zachowaniem.
• Słuchajmy rzetelnych specjalistów.
• Śledźmy wiarygodne źródła informacji np. strony Głównego Inspektora Sanitarnego oraz Światowej Organizacji Zdrowia (WHO).
Dzięki wiedzy będziemy mieli podstawy do racjonalnego zachowania.

 

Czego nie należy robić ?
• Nie spędzajmy całych dni z telewizyjną bądź radiową stacją informacyjną; dawkujmy sobie dopływ informacji o koronawirusie.
• Nie nakręcajmy się nieprawidłowymi informacjami np. o pustych półkach w sklepach, ponieważ w ten sposób działa efekt samospełniającej się przepowiedni – ludzie myślą, że zabraknie żywności, więc zaczynają ją masowo kupować i rzeczywiście w efekcie półki sklepowe pustoszeją. W związku z tym te osoby, które do tej były spokojne zaczynają myśleć jak pozostałe.

 

Co należy zrobić, kiedy się stresujesz?
W sytuacjach stresowych możemy zastosować dwa style radzenia sobie ze stresem :
• Skoncentrować się na problemie – daje szansę poradzenia sobie w sytuacji kryzysowej, jest mobilizujący.
• Skoncentrować się na emocjach – jest niekorzystny, może prowadzić do silnego lęku, paniki. Z kolei panika może doprowadzić np. do problemów z oddychaniem.

 

 

STRATEGIE PORADZENIA SOBIE Z LĘKIEM WYWOŁANYM EPIDEMIĄ KORONAWIRUSA

 

1. Staraj się zaakceptować niepewność, która jest elementem naszego życia.
Nie jesteśmy w stanie wszystkiego przewidzieć i zaplanować. Lęk przed nieznanym jest naturalny.

 

2. Nie próbuj unikać lęku.
Walka z lękiem może przybierać różne formy. Są osoby, które próbują oderwać myśli od koronawirusa poprzez : jedzenie, picie, czytanie książek, oglądanie filmów, wsparcie znajomych. Inni obsesyjnie sprawdzają najnowsze wiadomości w nadziei, że to ich uspokoi .
Paradoksalnie jednak lęk z reguły rośnie proporcjonalnie do tego, jak bardzo staramy się go unikać. Dlatego tego typu zachowania pomagają na krótki czas, natomiast w dłuższej perspektywie prowadzą do zwiększenia lęku. Zamiast unikać lęku zaakceptuj go. Gdy czujesz zbliżający się lęk związany z pandemią, to możesz opisać go sobie lub komuś innemu. Konfrontowanie się z lękiem doprowadzi z upływem czasu do jego zmniejszenia.

 

3. Opanuj lęk.
Zagrożenie dla zdrowia wywołuje strach, który leży u podstaw wszystkich lęków – strach przed śmiercią. Przypomnienie sobie o własnej śmiertelności może wywołać lęk o zdrowie oraz nadwrażliwość na wszelkie sygnały choroby. Pojawia się pytanie – Co możemy zrobić ? A mianowicie należy skoncentrować się na sensie swojego życia np. zaangażować się w coś ważnego, wziąć odpowiedzialność za swoje życie i skupić na tym, co nadaje życiu sens. Może to być duchowość, relacje z innymi, dążenie do celu itp.

 

4. Wspieraj swoją odporność.
Ludzie boją się jak poradzą sobie , kiedy wirus pojawi się w ich najbliższym otoczeniu, czy dadzą sobie radę jeśli trzeba będzie poddać się kwarantannie, co będzie jak stracę pracę lub będę mniej zarabiał … Warto pamiętać, że zapewne jesteś silniejszy/a niż myślisz.
Badania pokazują, że ludzie często nie doceniają siły jaką mają w sobie i przeważnie lepiej radzą sobie z trudnymi sytuacjami, niż przewidywali.

 

5. Nie wyolbrzymiaj zagrożenia.
Niewątpliwie COVID-19 jest groźniejszy niż sezonowa grypa, dlatego należy poważnie podchodzić do zagrożenia infekcją i stosować się do wszelkich środków ostrożności.

 

6. Stosuj wypróbowane i sprawdzone metody redukcji lęku.
Właściwy sen i porządny odpoczynek są jednym z najważniejszych i niezbędnych sposobów pozwalających przezwyciężyć lęk. Można również wypróbować medytację , która pomaga lepiej radzić sobie ze stresem. Pomocna może być również joga, która wpływa na regulację emocji.

 

7. Skorzystaj z pomocy specjalisty, jeśli go potrzebujesz.
Dla osób podatnych na lęk epidemia koronawirusa może być bardzo przytłaczająca. Jeśli czujesz, że nie jesteś w stanie normalnie funkcjonować, nie wstydź się pójść/zadzwonić do psychologa.

 

Pracownicy pedagogiczni Poradni udzielają porad telefonicznych w ramach dyżurów w Poradni od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-13:00. Telefon: 94 312 25 96 lub 515 082 620.

 

 

Opracowanie:  Joanna Pawłowicz – psycholog PPP Białogard

 

 

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Białogardzie świadczy specjalistyczne usługi w zakresie diagnozy, pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci, młodzieży i rodziców oraz wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

Nasze usługi są dobrowolne i bezpłatne, a do ich skorzystania zaproszeni są mieszkańcy z miasta i gminy Białogard, miasta i gminy Karlino, miasta i gminy Tychowo.


Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Białogardzie

ul. Dworcowa 2, 78-200 Białogard


Tel/Fax: 94 312 25 96

Tel. komórkowy: 515 082 620

email: pppbialogard@poczta.onet.pl


Sekretariat zaprasza w godzinach: 7:30 - 15:30

od poniedziałku do piątku


mapa dojazdu