Domowy logopeda – czyli jak doskonalić mowę przedszkolaka?

Największą liczbę moich pacjentów w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Białogardzie stanowią dzieci przedszkolne w okresie kształtowania się swoistej mowy dziecięcej. Rola rodzica w rozwoju mowy dziecka jest nieoceniona. Logopeda w gabinecie pokazuje dziecku ćwiczenia, ucząc je poprawnej wymowy. Rodzic, jako domowy logopeda powinien codziennie i systematycznie pracować z dzieckiem, utrwalając wyuczone ćwiczenia. Wszystkich rodziców zachęcam do częstego rozmawiania i słuchania dzieci – nie tylko tego co, ale i jak mówią. Powinniśmy jak najwięcej mówić do malucha, opowiadać o tym co robią, pokazywać i nazywać przedmioty znajdujące się w jego otoczeniu. Mówimy poprawnie nie zdrabniając słów.

Pomiędzy drugim a trzecim rokiem życia powstają zdania. Jest to bardzo oczekiwany przez rodziców etap rozwoju mowy. Zdarza się (niestety coraz częściej), że dziecko w tym wieku wymawia tylko kilka słów lub głosek, nazywając nimi wszystko, co go otacza. Towarzyszy temu silna gestykulacja i inne zachowania niewerbalne. Jest to problem, z którym rodzic koniecznie powinien udać się do logopedy.

Staramy się zachęcać dziecko do zabaw logopedycznych, tak długo, jak to możliwe, najlepiej przez cały okres przedszkolny. Celem rodzica jako domowego logopedy jest nauczyć dziecko koncentracji uwagi na sygnałach słuchowych i analizowaniu tego, co „wpada do ucha”. Oswajanie z dźwiękami to wstęp do nauki mówienia. Pokazujmy maluchowi ilustracje czy figurki zwierząt, razem dopasowujmy do nich dźwięki, nakłońmy, by je powtarzało. Możemy grać na bębenku, klaskać, stukać o blat stołu, a potem prosząc o powtórzenie usłyszanej melodii. Ćwiczymy rozumienie wypowiedzi i zapamiętywanie. Dziecko, które w lot łapie, co się do niego mówi, szybciej uczy się budować własne wypowiedzi – a o to chodzi. Bawmy się np. w szukanie skarbów. Wkładamy do woreczka lub pudełka zabawki. Każdą nazywamy, powtarzamy dwa razy. Prosimy: „Daj mi lalkę i misia”, „Daj mi lalkę, misia i klocek”. Zadanie utrudniamy, dodając kolejne. Rozwijamy i poszerzamy słownictwo. Zachęcamy malca do myślenia. Pomagajmy tworzyć własne wypowiedzi, zadając mu dodatkowe pytania: „Co robi?”, „Jaki jest?”, „Gdzie jest?”, itp. Dzięki temu maluch zacznie składać poznane słowa w proste zdania. Trenujemy poprawne oddychanie bawiąc się np. w „Łąkę w pokoju”, wytnijmy z papieru kwiaty, rozłóżmy na dywanie, wąchajmy je. Gimnastykujemy cały aparat mowy, bawiąc się wspólnie z dzieckiem np. „W porządki w buzi”. Róbmy wesołe i smutne miny.

Jeśli widzimy, że mówienie sprawia dziecku poważny problem, nie czekajmy i udajmy się do logopedy! Zapraszamy do naszej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Białogardzie przy ul. Dworcowej 2 w celu umówienia terminu wizyty osobiście lub telefonicznie.

autor: Maria Jonko – neurologopeda

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Białogardzie świadczy specjalistyczne usługi w zakresie diagnozy, pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci, młodzieży i rodziców oraz wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

Nasze usługi są dobrowolne i bezpłatne, a do ich skorzystania zaproszeni są mieszkańcy z miasta i gminy Białogard, miasta i gminy Karlino, miasta i gminy Tychowo.


Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Białogardzie

ul. Dworcowa 2, 78-200 Białogard


Tel/Fax: 94 312 25 96

Tel. komórkowy: 515 082 620

email: pppbialogard@poczta.onet.pl


Sekretariat zaprasza w godzinach: 7:30 - 15:30

od poniedziałku do piątku


mapa dojazdu